Auteur Topic: Broodfok: Doodzieke Rambo leefde twee dagen  (gelezen 3178 keer)

cockertje

• Superbeest
  • moderator
Re: Broodfok: Doodzieke Rambo leefde twee dagen
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2007, 19:00:22 »
Citaat
Ik beweer ook nergens dat (ras)kattenfokkers verantwoordelijk zijn voor het gros van katten die in de asiels terechtkomen.

Miep , goed lezen  ;)  ik doelde naar de uitspraak van Pol :
Citaat
Dus ik vind ook dat de echte fokkers schuld hebben.

Citaat
Klassiek is de uitgefokte dekkater die het sproeien niet meer kan laten

Daar heb je het terug ! Dit is typisch broodfokker maar geen echte liefhebber fokker dan ..want die zijn dieren gaan gewoon " in pensioen " en blijven bij hem of gaan naar een adres dat hij goed kent , nooit naar een asiel !

theo

• Board moderator
  • Superbeest
  • Board moderator Reptielen
    • schildpadopvang Boekel
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2007, 21:14:43 »
Ik vermoed dat er een groot misverstand aan het ontstaan is, ik weet verdomd goed waarom ik beter een dier kan kopen bij een fokker / kwekler die echt met zijn hobby bezig is dan een goedkoop diertje van internet.

Echter onze mening en handelswijzen staan haaks op wat er gebeurt in de dierenwereld, vandaag weer 6 schildpadden opgevangen omdat de vorige bezitter er geen tijd meer voor had en daar zat een schildpadje bij van 4cm!!

Er worden nog volop schildpadden verkocht in de dierenwinkels en Pol kan er over mee praten hoeveel schildpadden er zijn die geadopteert kunnen worden.

Helaas werkt het zo niet en willen de mensen alles geodkoop en met weinig gezeur hebben ook al zeggen de deskundige wat anders.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2007, 22:26:23 »
Theo :
eerst is een schildpad niet bepaald een troetel te noemen zoals een kat of hond.
Het merendeel van die dieren , en zeker de waterschildpadden verkommeren gewoon door gebrek aan verzorging.
Het is leuk te hebben maar , hoe het behandelen is een andere zaak.
Men denkt dat een bak met water en eiland voldoende is . ( weet jij ook best )
Dus het vraagt meer tijd dan voorzien .

En ..beetje goedkoop in winkel niet ? Zeker de roodwang..

theo

• Board moderator
  • Superbeest
    • schildpadopvang Boekel
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2007, 22:50:58 »
De roodwangen zijn gelukkig zeldzaam te verkrijgen maar hier is het goedkoopste waterschildpadje 5 Euro dus een prikkie en daar een plasticbakje bij van 25 X 30cm, een pompje van 10Euro een potje voer van 2,50 en de verkoper is weer blij, hij heeft weer omzet gedraaid en de schildpad komt als die geluk heeft in de opvang terecht.

miep

• Superbeest
  • onze Piwi
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2007, 10:21:30 »
Liefste mensen, ik denk dat ik jullie allemaal goed begrepen heb hoor  ;)

@ Aurora en Cockertje

Voor mij persoonlijk is het gewoon een bewuste keuze om geen raskatten te nemen, en daar voel ik mij goed bij. Ik veroordeel geen mensen die dat wel doen - als ze tenminste goed opletten waar ze ze halen. Maar soms lijkt het raskattenwereldje een wereld apart, met prioriteiten wat betreft het dier (kleur, bouw, vacht) waarin ik mij moeilijk kan inleven omdat ik dat totaal onbelangrijk vind

@ Theo

Ik geloof zeker dat jij het op de goeie manier doet (dat had ik wel begrepen) maar als je dan met een voorbeeld van de 'Griekjes' aan komt draven, dan is dat voor mij een vinger in de wonde. Toevallig reisde ik de laatste jaren 3x op het Griekse vasteland, heb er heel veel landschilpadden gezien - ook veel grote - en heb er heel veel systematisch de weg overgezet. Telkens wij al rijdend een schildpad zagen die de weg begon oversteken, stopten wij, tilden haar op en zetten haar aan de overkant (in de richting waarin ze stapte) want ze zijn zo traag en ik heb er ook zoveel platgereden gezien. Als ik dan bedenk dat mensen die gewoon in hun autokoffer zetten dan komen mijn nekharen overeind want dat is zo laf en zo een ongelijke strijd want veel te gemakkelijk bij schildpadden. Rij je dan met eigen vervoer terug naar hier dan kom je geen controles tegen en dan kan je ze inderdaad verkopen op E-bay of Marktplaats  >:(

En waterschildpadden die worden dan weer massaal gedumpt in natuurlijke poelen en vijvers, mijn schoonbroer boswachter heeft er elk jaar opnieuw een zware job aan om ze eruit te halen.

Een winkelier die een waterschildpadje van 5€ verkoopt heeft de grootste winst op alle accessoires en toebehoren die mee over de toonbank gaan. Dat is voor hem het belangrijkste.
Voor mij mag die hele handel verboden worden.

schnauzer

• Actief lid
  • Veel Schnauzer groetjes,
« Reactie #20 Gepost op: 18 december 2007, 10:56:55 »
Mensen zouden een vergunning of zoiets moeten hebben en een verplichte bedenktijd voordat ze een dier mogen aanschaffen, welk dier dan ook.

Ik weet niet zoveel van fok van andere dieren, maar wel van honden:

Persoonlijk heb ik een pure vuilnisbak gehad, uit het asiel, verwaarloosd en wel, hij werd 15jaar, maar er klopte niets van het dier. Als je iets van bouw en soundness weet was hij echt gehandicapt, zo super leuk om te zien als hij was.  Hij betaalde daarvoor met een bitter slechte rug. Zijn opgewekte karakter en strijdbaarheid maakte heel veel goed. En uiteraard hebben wij heel goed voor hem gezorgd, met pijnstilling, toch veel bewegen, naar de fysio en elke ochtend stond hij weer stralen voor ons "wat een mooie dag vandaag, wat gaan we doen"
Wij missen hem elke dag, hij was het zonnetje van mn leven, maar ohw wat mankeerde het dier een hoop ellende.

Dus:
Maar toch, toen ik me echt ging verdiepen in honden vind ik het grootste belang voor een hond, dat hij goed kan bewegen. Een hond is een "lopend" dier, dat is zijn leven. Wij hebben bewust een hond gezocht van een ras wat niet alledaags is (en das maar goed ook want hij is beslist geen makkelijk dier gebleken, wat een karakter), van gezonde ouders (karakter en uiterlijk), en daar was de stamboom wel degelijk belangrijk ivm gezondheidsuitslagen die zijn vastgelegd. Maar als je deze bewuste keuze maakt, hangt daar een prijskaartje aan. Onze pz middenslag Schnauzer was 12jaar geleden 900gulden (nu zijn ze ca. 900euro). Maar wat is dat nu als je het terug rekent (900 / 12 = 75gulden per jaar !!!)

Stoppen dus die broodfok, handel etc. Mensen eerst een maand laten bedenken, verplicht op cursus om te weten waar ze aan beginnen en dan sparen ze maar eens een poosje, om zo'n mooi en prachtig dier (in alle opzichten) te "mogen" verzorgen.

Wij voelen ons vaak bevoorrecht om onze 2 honden bij ons te hebben mogen (of gehad) te hebben.

En dan zie ik de pitbull van de buren, nu 9maandjes oud. Ze hebben geen tijd, het dier is bitter slecht gebouwd, waggelt sinds hij 6weekje s !!! oud bij hen woont en loopt nu meer op 3 dan op 4 poten, ongetwijfeld HD. Ik vind het zo treurig voor dat diertje, altijd pijn, en ook nog bij de verkeerde eigenaren waar zonder enige twijfel niet oud gaat worden, of hij wordt herplaatst of nog eerder gedumpt, treurig, treurig treurig  :(

theo

• Board moderator
  • Superbeest
    • schildpadopvang Boekel
« Reactie #21 Gepost op: 18 december 2007, 12:33:17 »
Miep je bent een dame naar mijn hart.

Je hebt het geheel begrepen.

pol

• Superbeest
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2007, 22:12:48 »
@ miep

Een winkelier die een waterschildpadje van 5€ verkoopt heeft de grootste winst op alle accessoires en toebehoren die mee over de toonbank gaan. Dat is voor hem het belangrijkste.
Voor mij mag die hele handel verboden worden.

Nu voor mij niet  vandt iets verbieden heeft geen zin .
Dan moeten zij ook gelijk de honden, katten, konijnen, muizen, cavia,s enz maar verbieden.

Zij zijn voor elk dier een folter aan het maken,  wat zijn de basisbehoefde is.
Zodat er een lijn in komt en de controleurs weten wat die diersoort nodig hebt.
Zo ook mooi zijn dat die folters verplicht worden bij aanschaf dieren.'
En als je dan mensen tegenkomt die er een zooitje van maken, de dieren weg halen en een dierenverbod of een geldboete.

Dan nog even terug naar een hondt uit het assiel.
Als ik een hond koop,  wil ik dat hij van mij wordt als ik betaal.
Maar dat is niet zo bij asiel die hond/kat bleven van het asiel ook het chip nr.
dus jij heb niks eigen, moet er duur voor betaalen en je heb nog niks

Dus dan is er maar weinig keuze .

« Laatst bewerkt op: 19 december 2007, 16:33:05 door klaver4dieren »

miep

• Superbeest
  • onze Piwi
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2007, 10:24:16 »
Als ik een hond koop  wil ik dat hij van mij word ik betaal .
Maar dat is niet zo bij assiel die hond/kat bleven van het assiel ook het chip nr

Pol, ik zie niet zo goed het probleem daar. Als jij goed voor het dier zorgt (wat je hoort te doen) dan zal je nimmer of nooit met dat asiel te maken krijgen. Dat het chipnr daar nog in een databank zit mag toch niemand afschrikken?

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je - als je een dier koopt - zegt: "het is nu van mij, het is mijn persoonlijk bezit". Wat leeft kan je niet bezitten, geen dieren, geen kinderen, geen partner. Je moet er verantwoordelijk voor zijn en er de beste zorgen voor dragen, maar bezitten? Vind ik niet. Al wat leeft is een beetje van iedereen want niemand mag zijn ogen sluiten voor wat een ander levend wezen overkomt. Als ik mijn buurman zijn hond of zijn kind zou zien mishandelen dan heb ik de plicht om in te grijpen. Het is niet omdat het zijn hond of kind is dat hij dat mag doen, iets wat leeft mag nooit materieel eigendom zijn.

De rest kom ik mss later op terug. Woensdag is mijn onthaalmoederdag  :)

schnauzer

• Actief lid
« Reactie #24 Gepost op: 19 december 2007, 10:36:47 »
Als ik een hond koop  wil ik dat hij van mij word ik betaal .
Maar dat is niet zo bij assiel die hond/kat bleven van het assiel ook het chip nr

Pol, ik zie niet zo goed het probleem daar. Als jij goed voor het dier zorgt (wat je hoort te doen) dan zal je nimmer of nooit met dat asiel te maken krijgen. Dat het chipnr daar nog in een databank zit mag toch niemand afschrikken?

Nee, ik zie dat probleem ook niet

Wat een rare reactie. Onze Boy bleef ook officieel van het asiel maar uiteraard hoor je daar niets meer van, behalve.......... als jij een stamboomhond uit het asiel haalt en toch probeert de stamboom te pakken te krijgen bij de raad van beheer, of pups van die hond wil laten voorzien van een stamboom. En dat is dan meeer dan terecht dat je problemen krijgt. Honden in het asiel zijn niet voor fok of show, die zijn puur gewoon om een heerlijke huishond te kunnen zijn.
Wil jij een stamboomhond om te fokken/showen: zoek een goede fokker en betaal de volle prijs voor een echt goed gefokte hond!!!

Wij hebben bij Boy nooit gevoeld dat hij niet bij ons hoorde, beetje onzin hoor. De lasten en de lusten zijn helemaal voor de "verzorger". Ik vond het hartverwarmend (en de asielmedewerkers andersom ook) toen ik na het inslapen van Boy, en we hebben hem 10 jaar mogen hebben, het asiel informeerde dat hij er niet meer was, maar hoe wij genoten hebben al die jaren van die armetierige bijna ingeslapen hond, en we kregen werkelijk een hekle lieve en hartelijke reactie. Ze waren zo blij om zo'n verhaal te horen, dat zo'n "afdankertje" nog 10 hele fijne jaren had gehad in een warme mand en veel plezier en liefde omringt. Daar doet het asiel het voor, en daar doet een hondenliefhebber het ook voor.

"het je nog niks'        ik vind het bijna een beetje een belediging voor het mooie werk van al die asielen voor al die verschillende dieren.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #25 Gepost op: 19 december 2007, 10:40:47 »
Inderdaad Miep en daarom krijg je nooit een kat of hond  als " eigendom" van een asiel . Je wordt wel pleeggezin.

Hoe het ook kan : betreffende de term " eigendom " lees je hier in dit triest verhaal :

Op xxxxxx trainde een lid van een hondenschool, xxxxxxxx met zijn Mechelaar,drie jaar oud  buiten de trainingsuren voor de ringsport. Op een bepaald ogenblik moet de hond de bevelen van zijn eigenaar niet hebben nageleefd en zijn de stoppen bij de man doorgeslagen. ââ"šÂ¬Ã…"Met de leiband tilde hij de hond enkele minuten van de grond, deze barbaarse straf was echter nog niet genoeg voor de hondeneigenaar, zodat hij zijn hond nog eens in elkaar schopte. De mishandeling moest heel hevig en kort zijn geweest, want de hond was onmiddellijk in coma".. De eigenaar van de doodgeschopte Mechelaar, zou niet aan zijn proefstuk toe zijn. Hij zou ook al de verwaarlozing van een Rottweiler op zijn kerfstok hebben. Zelf kweekt de man honden.

Dit is dan het resultaat van " goedkope " eigendom !

« Laatst bewerkt op: 19 december 2007, 10:42:25 door cockertje »

theo

• Board moderator
  • Superbeest
    • schildpadopvang Boekel
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2007, 14:17:32 »
Echter wat Pol zegt leeft bij de mensen.

Een hond uit het asiel wordt geen eigendom van diegene die hem opvoedt maar moet wel betalen als het om één of andere reden niet klikt tussen mens en dier.

Dus dat kost dubbel op geld, eerst het dier overnemen uit het asiel, ongeveer 75 Euro en als je hem dan terug brengt wee 30Euro, spreken we nog niet over de kosten die mogelijk gemaakt zijn om het dioer een goed tehuis te geven.

Bij het terug brengen ben je alweer 30Euro kwijt!!

Dat betekent dat je het risico loopt 105Euro kwijt te zijn en nog niets te hebben.

Tja dan is een dier van de broodfokker toch vele malen goedkoper, 25Euro in aanschaf en 30Euro bij het plaatsen in het asiel (loslaten in de buurt van het asiel is nog goedkoper).

Astublieft mensen sluit hier de ogen is niet voor, dit zijn dingen die gewoon dagelijks gebeuren hier in Nederland en dan kunnen wij wel andere ideeén hebben over het houden van dieren maar wij zijn niet iedereen.

Let wel ik heb het hier niet over iemand op het forum maar over elkeen die juist geen informatie in winnen omtrent de dieren.

klaver4dieren

• DIERENARTS EXOTEN, WILDLIFE EN HOBBYVARKENS
  • Forum Administrator
  • Superbeest
  • Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
    • D'arts hond, kat, exoten, wildlife en hobbyvarkens, s
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2007, 16:27:59 »
@ miep

dus jij heb niks eigen, moet er duur voor betalen en je heb nog niks

Je kan gewoon zelf je hond of kat zelf (ook) registreren bij een data-bank, bv. (GRATIS) bij www.petlook.nl

Eigendom heeft geen relatie met wie de chip heeft geregistreerd,

Peter Klaver, dierenarts
betrokken bij www.petlook.nl
www.klaver4dieren.nl
« Laatst bewerkt op: 19 december 2007, 16:41:54 door klaver4dieren »
Dierenartsen PETER KLAVER, ATJO WESTERHUIS EN SANNE MELIEF http://www.kliniek-klaver4dieren.nl
DIERENKLINIEK DODEWAARD
HONDEN, KATTEN, inclusief HOMEOPATHIE EN ACUPUNCTUUR,
HOBBYVARKENS, REPTIELEN, VOGELS, PAPAGAAIEN EN WILDLIFE
TEL 0488-410041
WEBSHOP: http://www.klaverenwesterhuis.vetpet-shop.eu

schnauzer

• Actief lid
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2007, 17:14:08 »
wij hadden voor Boy netjes een paspoort mee gekregen van de Stichting Gezelschapsdieren Nederland (volgens mij heette dat toen zo) en daarop stond hij gewoon op onze naam met zijn tatouage (die hij in het asiel gekregen had). Twas alleen in geval van als we hem niet meer konden/wilden hebben, dan had het asiel (volgens de documenten) het eigendomsrecht op de hond, gewoon om te voorkomen dat hij in de hondenhandel of wat dan ook terecht zou komen. Bovendien kregen we hem inge-ent, ontwormt, getrimd mee en mochten we tot 2x toe terug naar de dierenarts van het asiel voor de verwaarlozingsproblemen die hij had. Ik vond dat geweldig goed.

Volgens mij zijn mensn meer geneigd tot een pup (uit broodfok) omdat ze denken dat dat eenvoudiger is met opvoeden dan een asielhond met een verleden (hoe het ook is, er is een verleden). En dan onderschatten ze zo gigantisch wat het betekent om een hond op te voeden tot een fijn dier wat zonder problemen en stress in onze maatschappij kan leven en een goed leven kan hebben.  En hoeveel tijd dat dat kost en hoe druk en moeilijk een jonge hond van enig kaliber kan zijn. Vandaar al die jonge reuen in het asiel van flinke rassen............. echt mensen zouden gewoon eerst op cursus moeten, al was het maar 1 avond, en bedenktijd, maar ja........

En soms is het ook wel heel erg duur als de hond chronisch op medicatie moet, en dan kan je wel roepen "dat moet je je bedenken", ja dat is wel zo, maar eerlijk gezegd overvielen ons ook de kosten van de hartmedicatie van Boy, hij heeft het  7 jaren moeten hebben en we zijn al gauw gestopt met de kosten optellen. Wij konden ons toen voorstellen dat in een gezin waar alles financieel maar net past, dit een groot probleem was geweest.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #29 Gepost op: 19 december 2007, 17:27:17 »
Theo , neen dat begrijp ik niet ..
Dit lijkt hetzelfde als een Skoda , Mercedes en Ferrari vergelijken !

Bij een broodfokker kopen , is ellende  , en heb je wat pech geef je véle honderden euro uit aan de DA om dat beestje in leven te houden , want die " garantie " is nep ! Wie draagt zijn zieke hond terug ?

Een asiel , kan je mee overeenkomen ( wat er veel doen ) de hond mee te nemen " op proef ". Dus dat valt best mee.

En koop je bij een goede liefhebber fokker ..heb je levenslang bijstand met raad en daad .