Auteur Topic: Wel of niet dekken Jack russel teefje, 6 mnd?  (gelezen 7302 keer)

Lynnbleeker15

• Dieren Nieuw
  • *
  • I love YaBB!
Wel of niet dekken Jack russel teefje, 6 mnd?
« Gepost op: 11 januari 2007, 12:51:58 »
Hoi,
Wij hebben een jack russel teefje van 6 maanden.
Mijn ouders willen haar graag laten dekken, omdat ze het leuk vinden om een keer een nestje te hebben.
1. Wanneer is de eerste loopsheid van een hond ongeveer?
2. Om de hoeveel tijd doet het zich voor?
3. Is het wel gezond om een hond op deze leeftijd al te laten dekken?

Groetjes,
Lynn
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 11:35:33 door klaver4dieren »

Edeltje

• Moderator
  • Superbeest
Re: Dekken of niet
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2007, 16:28:56 »
Ten eerste is je pup inderdaad wel erg jong om gedekt te worden, 6 maanden, ze zit zelf nog maar amper in de puberteit, zou zelfs nog een pup genoemd kunnen worden!

Ten tweede, waarom wil je een nestje? Er zitten namelijk al enorm veel jack russels in dierenasiels en als je een nestje fokt gewoon omdat je het leuk vind draag je bij aan heel veel dierenleed.
Ik zou het dus ten zeerste afraden.

Eerste loopsheid kan tussen de 6 maanden en anderhalf jaar, over het algemeen komt het bij kleine hondjes eerder dan grote.
En bij verreweg de meeste hondenrassen eens in het half jaar.
Ik heb echter mijn teefje na de eerste loopsheid laten steriliseren, heb je veel minder gezondheidsrisicos en je weet zeker dat je niet bijdraagt aan het hondenoverschot en het daarbij komende dierenleed.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2007, 16:31:16 door edeltje »
Moderator DierenNieuws Forum.

skater

• Superbeest
  • Ik leer iedere dag
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2007, 18:10:13 »
Ik zou het nu ook niet doen. Maar een nestje is erg leuk natuurlijk. Is het een stamboomhondje?.

Ga eerst eens met haar naar een clubmatch of show. Al naar gelang haar kwaliteiten kun je er t.z.t een passende reu bij zoeken . Dit als je zo wie zo een nestje wilt. :)
board moderator hondenverzorging

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2007, 18:31:35 »
Geen goed idee dat teefje bij de eerste loopsheid al te laten dekken.

Een nestje in huis is niet niks ! Vraagt de eerste weken veel werk voor de " trotse" baas.
Verder schaar ik me achter de mening van Edeltje.

jeanet

• Superbeest
  • ik hou van mijn hondjes
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2007, 23:58:28 »
je hond moet eerst uitgroeien.
om haar nu al te laten dekken is veel te jong
het teefje mag gerust 2 a 3 jaar zijn.
en als je een nestje wilt moet je nadenken wat je met de pups wilt doen.
als je ze wilt laten registreren bij de RvB ben je duur uit, denk ook aan DA kosten, chippen en nog veel meer.
je moet niet denken dat je van het fokken van een nestje geld over houdt, er moet bij, en het kost je heel veel tijd die je investeren moet, je moet hard werken met pups.
de 1e weken kijk je toe, maar dan als de ogen open gaan komt het werk ook aan!
ik wil je aanraden je teefje nog niet te laten dekken!!!!!!!
jeanet
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 11:34:59 door klaver4dieren »

aurora54

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2007, 00:44:03 »
ook ik raad je aan om zeker te wachten tot je teefje minstens een jaar of 2 is. Dan is ze uitgegroeid en kan haar lijfje het beter aan!

De loopsheid zal vast niet lang meer op zich laten wachten. Deze kleine hondjes zijn echt wel ruim voor het eerste jaar loops.

Wij hadden ook graag een nestje gewild, maar zijn achteraf blij dat het niet is gelukt. We hebben onze reu de eerste 2 jaar steeds weg gehouden bij ons loopse teefje (beide ook jack russels) en daarna durfte hij niet meer omdat ze zo onzettend van zich af beet. Toen hebben we haar laten castreren (dus baarmoeder zowel als eierstokken weg).

Achteraf weet ik zeker dat we behoed zijn, want we hadden de pups niet weg kunnen doen en hadden dan zeker nu een huis vol jackies gehad ;D

Overigens is in juli vorig jaar onze reu overleden en sindsdien hebben we alleen nog het teefje.....

Als je een nestje "neemt" zorg dan dat je weet wie er graag een hondje uit dat nest wil. Zodat je niet via internet of via de krant hoeft te gaan verkopen want dat lijkt me echt heel eng en onwenselijk! Je wilt graag zeker weten dat ze goed terecht gaan komen!

Geniet van je teefje en heel veel succes!

Lynnbleeker15

• Dieren Nieuw
  • *
  • I love YaBB!
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2007, 22:57:44 »
Oke, bedankt voor jullie reacties. Mijn ouders hebben ook besloten om hiermee te wachten tot onze hond 2 jaar of ouder is.

Ons hondje heeft helaas geen stamboom. Kan een hond zonder stamboom wel een stamboom krijgen? Op aanvraag ofzo, of kan dat alleen als beide ouders een stamboom hebben. Zo ja als het kan, kost dit veel?

Als wij een nestje nemen zullen wij uiteraard zoeken naar geschikte baasjes en ze heus niet in een asiel of op het internet droppen. Er zal dan echt goed voor de hondjes gezorgt worden, en ruim van te voren op zoek gaan naar een lief en zorgzaam baasje.

Ik hou erg veel van dieren en als wij 1 nestje hebben gehad, dan laten wij onze hond ook steraliseren.

Groetjes Lynn
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2007, 22:58:39 door Lynnbleeker15 »

Edeltje

• Moderator
  • Superbeest
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2007, 23:11:08 »
Blijft wel dat je die mensen beter kunt wijzen op het feit dat er genoeg jackjes in het asiel zitten. En blijf je controleren hoe het met de hondjes gaat? Meestal worden ze in asiels gedumpt wanneer ze in de puberteit geraken of het schattige puppyachtige eraf is. Hoe wil je eigenaren zoeken? Weet je welke vragen je wil stellen aan ze? Wat wil je doen als ze zich niet aan afspraken houden? Etc...

En waarom wil je een nestje, alleen omdat het je leuk lijkt? Raad je aan om het boek van Ester Verhoeff eerst eens te lezen, getiteld Honden fokken. Niet duur, maar staat wel nuttige informatie in..

ruut

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2007, 23:13:34 »
Citaat
Oke, bedankt voor jullie reacties. Mijn ouders hebben ook besloten om hiermee te wachten tot onze hond 2 jaar of ouder is.

Ons hondje heeft helaas geen stamboom. Kan een hond zonder stamboom wel een stamboom krijgen? Op aanvraag ofzo, of kan dat alleen als beide ouders een stamboom hebben. Zo ja als het kan, kost dit veel?

Als wij een nestje nemen zullen wij uiteraard zoeken naar geschikte baasjes en ze heus niet in een asiel of op het internet droppen. Er zal dan echt goed voor de hondjes gezorgt worden, en ruim van te voren op zoek gaan naar een lief en zorgzaam baasje.

Ik hou erg veel van dieren en als wij 1 nestje hebben gehad, dan laten wij onze hond ook steraliseren.

Groetjes Lynn

Hallo Lynn,
ik twijfel niet aan de liefde, die je voor dieren hebt. In tegendeel, anders zou je geen info zoeken, toch?
Effe wat reacties geven, meer algemeen, want ik heb 'n ander soort hond(en) als jij.
'n stamboom koopt een fokker bij een organisatie, die alle stambomen beheerd RVB geheten. http://www.kennelclub.nl/ Wanneer een fokker aan alle voorwaarden heeft voldaan, zal de RVB een stamboom afgeven. Enkele voorwaarden zijn: beide ouders van de pup moeten een stamboom hebben, de pup moet "gezond" zijn volgens normen, die vastliggen in de "link" http://www.nvjrt.nl/Index2.htm
die ik je reeds eerder heb gegeven en is te vinden op die site.
Dit alles om te voorkomen, dat het "ras" van de JR gaat afwijken van de norm.
Zo houden we "onze" honden zuiver en dat is toch, wat we allemaal willen. Gezond en wel.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gewoon.
Beleef in ieder geval veel plezier met de pup die jullie nou hebben.
groet
ruut, van Dingo en Jente ;)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2007, 23:17:55 door ruut »

aurora54

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2007, 23:16:22 »
Citaat
Meestal worden ze in asiels gedumpt wanneer ze in de puberteit geraken of het schattige puppyachtige eraf is. ..

Edeltje, dat meen je toch niet echt, he? Ik ben met je eens dat er helaas veel hondjes in het asiel gedumpt worden, maar ben niet met je eens dat dat MEESTAL is.

Meestal gaat het gelukkig goed. En helaas gaat het ook wel mis en komt een dier in het asiel.

Als het echt meestal zal zijn, zouden er geen asiels genoeg zijn.....en gelukkig zijn er veeeeel meer mensen die gewoon van hun dier houden en goed voor hun dier (blijven) zorgen!

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2007, 23:17:13 door aurora54 »

Edeltje

• Moderator
  • Superbeest
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2007, 10:37:18 »
Ik denk dat je het verkeerd leest, ik bedoel niet de meeste honden belanden in asiels, maar de honden die in asiels belanden gebeurt dat vaak op die leeftijd. Veel mensen vergissen zich ook in de jack russel, denken leuk, klein hondje, maar het zijn alles behalve schoothondjes. En tja....ik moet je toch zeggen dat wat er in ons asiel terecht komt toch grotendeels jack russel en herder is...

Lynnbleeker15

• Dieren Nieuw
  • *
  • I love YaBB!
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2007, 20:55:37 »
Ja toen wij onze jack russel net hadden vonden mijn ouders het superleuk en lief. Ik was voordat wij een hondje hadden al helemaal gek van honden en heb toen al erg veel gelezem en ook over dit ras.

Het is inderdaad zo dat mensen vaak met dit ras de fout in gaan, zo is het bij ons in het beginn ook gegaan. Mijn moeder nam het hondje omdat ze klein was en omdat ze dacht dat ze rustig waren, maar ze zijn juist erg aanwezig en superdruk :P meestal. Ze waren ook van plan haar eerst weg te doen na 2 maanden dat we haar hadden.

Gelukkig heb ik ze er van weten te overtuigen de hond te houden :D Ik ben helemaal verliefd op onze hond en doe er ook erg veel mee, ver wandelen enz. k vind het allemaal leuk. Ik snap eiegenlijk ook niet waarom mijn ouders een nestje willen, omdat ze haar al zo druk vonden. Ik vind het wel heel leuk hoor :D

groetjes Lynn

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2007, 21:01:01 »
Je bent werkelijk wat je zegt ; een echte dierenvriend.
Een hond word niet rustiger door een nestje gehad te hebben. Dat zijn ook fabels , eens de pups uit het nest , zijn ze terug wie ze waren.
Jullie hebben een Jackje , zeer aktief beestje en dat is juist hun charme , zijn ze niet aktief bezig ...zijn ze ziek !
Dus geniet van de fratsen , zelfs als is dat soms wat te uitbundig !  ;)

Scania80

• Dieren Nieuw
  • *
Re: Dekken of niet jack russel teefje, 6 mnd?
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2011, 19:58:37 »
Wat zijn mensen hier negatief allemaal, wel eens bedacht dat mensen gewoon een keer een nestje willen zonder dat zij hiervoor ervaren fokkers behoeven te zijn of ervaringsdeskundigen??
En wie garandeert dat jullie honden 100% gezond zijn en blijven en dat die goed terecht komen??

Zelf hebben wij eens een hond gehad met verklaring erbij dat hij hd vrij zou zijn, nou niet dus. En mijn buren hebben eens een hond weggehaald bij een fokker, het arme beestje had alleen wel een zwevende rib. Maar nee fokkers zijn oh zo duidelijk altijd goed en mensen die het voor de fun willen worden bij wijze van met woorden al gelijk gekielhaald. Nou als dat zo moet dan is het fokkerswereldje een zielige wereld waar ik niet aan mee zou willen doen!

Uiteraard is het goed te weten waar je aan begint maar laten we eerlijk zijn. De praktijk is altijd anders als de theorie dus ga nou niet gelijk zo beginnen als iemand alleen een vraag stelt.
Bovendien zijn asbak rasjes zoals ze worden genoemd vaak gezonder en liever.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 12:09:46 door klaver4dieren »

Yukon

• Senior lid
  • Darco
    • dierenasiels van nederland en belgië
Re: Dekken of niet jack russel teefje, 6 mnd?
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2011, 20:59:09 »
Wat zijn mensen hier negatief allemaal, wel eens bedacht dat mensen gewoon een keer een nestje willen zonder dat zij hiervoor ervaren fokkers behoeven te zijn of ervaringsdeskundigen??
En wie garandeert dat jullie honden 100% gezond zijn en blijven en dat die goed terecht komen??
Zelf hebben wij eens een hond gehad met verklaring erbij dat hij hd vrij zou zijn nou niet dus, en mijn buren hebben eens een hond weggehaald bij een fokker, het arme beestje had alleen wel een zwevende rib maar nee fokkers zijn oh zo duidelijk altijd goed en mensen die het voor de fun willen worden bij wijze van met woorden al gelijk gekielhaald nou als dat zo moet dan is het fokkers wereldje een zielige wereld waar ik niet aan mee zou willen doen!
Uiteraard is het goed te weten waar je aan begint maar laten we eerlijk zijn de praktijk is altijd anders als de theorie dus ga nou niet gelijk zo beginnen als iemand alleen een vraag stelt.
Bovendien zijn asbak rasjes zoals ze worden genoemd vaak gezonder en liever.

Beste Scania,
De reacties hierboven zijn niet tegen fokken, maar willen de topic-opener laten nadenken. Er zijn namelijk al veel J.R's in asiels. Vele van ons weten dit, en weten dat er veel nestjes gefokt worden waarbij het nog onduidelijk is naar wie de pups zullen gaan. Daarbij willen we echter benadrukken dat er ook goede fokkers zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 12:10:18 door klaver4dieren »