Auteur Topic: verhuizen en katten / boter op de pootjes  (gelezen 7243 keer)

Bettina veulemans

• Gast
verhuizen en katten / boter op de pootjes
« Gepost op: 24 mei 2005, 16:47:52 »
Hoi iedereen,

Wij zijn sinds vorige week verhuisd en we hebben 2 katjes die eigenlijk het zo gewend waren om veel in en uit te lopen.
Maar nu zitten ze al 5 dagen binnen in het nieuw huis.
Nu mijn vraagje is hoe lang moeten mijn katten nog binnen zitten voordat ze hun eerste stappen in de nieuwe buiten omgeving mogen zetten?

Want ik heb schrik dat ze mischien gaan weglopen ofzo?
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2005, 18:47:11 door klaver4dieren »

jeanet

• Superbeest
  • ik hou van mijn hondjes
Re: verhuizen en katten
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2005, 18:53:09 »
Hoi

Katten en verhuizen.

Katten kunnen slim zijn en terug lopen naar de oude woning. Een garantie dat ze het niet doen is er niet.

Er zijn mensen die de kat zijn poten met boter insmeren om zo het terug lopen te verhinderen, maar of het waar is weet ik niet.

De volgende zegt kat met zijn poten in een bakje water zetten, ik heb er geen idee van of dit zal helpen.

Misschien kun je ze eerst even aan een lijntje buiten doen zodat ze nieuwe geurmerkjes uitzetten kunnen.

Misschien moet je ze ook wel een paar week binnen houden zodat ze eerst goed gewend zijn aan de nieuwe omgeving.
En toch denk ik dat je hiermee de meeste succes mee zult oogsten.

Maar garanties geven dat poezen niet terug kunnen lopen naar het oude huis zijn er niet. Wat er in een kattenhoofd omgaat als ze dit doen weet ik niet.

Misschien dat Nanna nog een oplossing weet of je nog verder kan helpen.

Ik wens je veel succes en anders moet de poes eerst maar een poosje aan het lijntje dan loopt hij zeker niet weg!!!
Jeanet.

klaver4dieren, dierenarts

• DIERENARTS EXOTEN, WILDLIFE EN HOBBYVARKENS
  • Forum Administrator
  • Superbeest
  • Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
    • D'arts hond, kat, exoten, wildlife en hobbyvarkens, s
Re: verhuizen en katten / boter op de pootjes
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2005, 18:46:45 »
Citaat
Door de pootjes met boter in te smeren zou de kat de voetjes heel grondig poetsen en daardoor de geur van de oude omgeving kwijt raken.

Groetjes,
Nanna

Boter op de pootjes is een oude wijsheid en ik kende de verklaring van Nanna niet. Ik dacht dat door de boter de stoffen vande geurkliertjes beter in de omgeving kwamen en de kat zo zijn eigen sporen snetten ruikt.

Mijn vader had een aantal katten en verhuisde van de ene boerderij naar de andere 4 km verder op.
Bote op de pootjes bij aankomst en ze zijn niet op stap geweest.
Geen bewijs, maar ik adviseer het mensen wel met regelmaat,

Graag hoor ik ervaringen van anderen?

Peter Klaver, dierenarts
DIERENKLINIEK KLAVER EN WESTERHUIS
Dalwagen 29c, Dodewaard
- Honden  katten - homeopathie - acupunctuur
- Exoten, wildlife, vogels
- Hobbyvarkens en parkdieren
www.kliniek-klaver4dieren.nl
Tel. spreekuur Peter Klaver dinsdag 16.30-17.00 uur
Sashas Blend, Primeval, 4Cyte, Omegamatrix, Immunomatrix

Dominique

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2006, 15:36:19 »
Hallo Bettina, is alles goed gegaan met uw katten?
mijn 2 zijn sinds gisteren verhuisd naar ons nieuwe huis en moeten nu zeker 3 weken binnenblijven.
Ze hebben een aparte kattenkamer waar ze in verblijven en kunnen daar de tuin zien, k heb wel schrik om ze in 3weken los te laten.
Hoe ging het bij u?
groetjes,
Dominique

miep

• Superbeest
  • onze Piwi
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2006, 16:15:48 »
In het algemeen wordt toch geadviseerd om de katten 2-3 weken binnen te houden...
Het principe is dat ze eerst de nieuwe woning moeten kennen en die als hun thuis beschouwen. De ene kat is al avontuurlijker en ondernemender dan de ander. Als je ze meteen of te snel zou vrijlaten en ze gaan wat op stap, riskeer je dat ze gewoon niet weten waar ze terug naartoe moeten, dat 'thuisbesef' moet er eerst zijn.

Ook zou ik ze in begin stapsgewijs buiten laten. Eerst kort zodat ze het territorium rond het huis kunnen verkennen.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar een feit is dat er al veel katten verloren zijn geraakt na een verhuis.

groetjes,
Miep

marian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2006, 20:40:44 »
Ik zou zeker 6 weken de katten binnenhouden, zoals ook meestal wordt geadviseerd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat niet de geur maar vermoedelijk de magnetische kracht van de aarde de kat vertelt waar zijn huis is.
Het is alweer enkele jaren geleden dat ik een test daarvan op televisie zag, indrukwekkend!

taz

• Senior lid
  • ELK leven is waardevol
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2006, 22:17:19 »
Citaat
zelf heb ik al vaak ervaren dat katten zich zeker ook aan de mensen en andere levende wezens hechten.

is helemaal waar !!
wij hebben het ook nooit begrepen als mensen dat zeiden; want de ervaring met al onze katten heeft het ongelijk bewezen; ze waren allemaal zéker ook aan ons gehecht.
en nu met de Opossum, waar duidelijk iets oosters inzit is het helemaal duidelijk...
ze hebben zelfs een soort "klok" zij gaat een half uur tot een kwartier voordat mijn man thuiskomt al bij de trap zitten wachten!
en die klok is in het weekend dan weer een beetje lastig, want 7 uur is 7 uur  ;D ;D

groetjes, jos.
...elk levend wezen verdient respect...