Auteur Topic: Hondenshows: Hoe steekt het in mekaar?  (gelezen 14917 keer)

jsmn

• Actief lid
Re: Hondenshows:Hoe steekt het in mekaar?
« Reactie #45 Gepost op: 17 november 2006, 01:13:04 »
Citaat
Nee een hond loopt niet alleen zoals hij loopt .

nee, niet altijd inderdaad. de hond van mijn maatje wou in utrecht bij de verkiezing van best of show niet meer, dus hij liep als een kameel. omstanders zeiden: je kan zien dat ze weinig ringervaring heeft. ik zei dat tegen haar en ze zei: dat wil ik ook helemaal niet! ik ga liever jachtdingen doen met mijn hond. :8

maar toch blijft het typisch dat je blijkbaar je hond ook moet trainen voor exterieurdingen.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #46 Gepost op: 17 november 2006, 09:14:25 »
Het betreft inderdaad ringtraining.

Dat is geen " must" om deze training te volgen , wel een sterke aanrader voor wie er aan denkt mee te doen aan schoonheidsshows en de ambitie koesterd zich niet tevreden te stellen met een " zeer goed".

Ringtraining houd in:

Je hond te leren lopen naast jou , los aan de dunne showlijn . Niet gaat trekken , niet  mee moeten gesleurd worden maar mooi naast jou in cadans loopt.
Het leren niet te reageren op andere honden in de ring.Grommen en snauwen = verwijderen uit de ring.
Het leren staan zonder bewegen.
Het zich laten betasten en tanden laten zien , zonder weerstand.
Lijkt simpel maar dat is het niet . Het vraagt oefening.

Veel honden doen het op Clubmacht uitstekend in open terrein en dan weer niet in een ruimte waar veel lawaai is ( zoals bij de " Winner " waar toch een groot lawaai is en beweging) .Je hond moet dus stressbestendig zijn en lawaai aankunnen.

Verder is de begeleider van even veel belang.
Hoe ben je gekleed ? Bij een zwarte hond bv geen zwarte kleding.Liever lichte kleur.
Hoe loop je zelf ?Hoe gedraag jij je ?
Je bent in de ring één geheel  dat harmonisch moet samen bewegen .

Trimmen , hoe moet het gebeuren ? (Verschillend bij elk ras.)

Wat zijn de regels ? bv , ga nooit naar de keurmeester in de ring zelf toe en ga zijn beoordeling niet betwisten .
Op een bepaald moment moet je " driehoek" lopen met je hond , zorg dat de hond steeds aan de kant van de keurmeester loopt , maw : jij mag er nooit tussen staan.
...etc....

In feite is een ringtraining een vorm van verfijnde sociale opvoeding en dicipline ( gebeurd ook meestal samen met gehoorzaamheids training ).
Zowel voor hond als baas leerzaam.

Dit alles leer je in ringtraining plus nog wat randinformatie die je helpt vertrouwd te raken met de toch speciale wereld van de shows.

Sommigen onder jullie gaan waarschijnlijk toch even kijken op de " Winner" .
Deze kleine ( korte ) uitleg kan helpen wat meer te begrijpen wat een geduld en aandacht er achter de schermen nodig is om je hond mooi naar voor te brengen.En het met andere ogen te gaan bekijken.
Gehoorzaamheid, dog dance , agylity , drijfwerk ....noem maar op , zijn , evenals showtraining en showlopen best aangename tijdsbestedingen waar je samen pret aan beleefd op voorwaarde dat je er samen voor gaat.

Ringtraining word nu door verschillende opvoeders aangeboden ..gaande van ong 15 lessen tot wel 45.
Afhankelijk van school tot school.
Uiteraard dient gezegd dat je zelf moet blijven oefenen met je hond , zelfs na deze cursussen of aanvullend " onderhoudscursus " loopt.

En je best met oefenen  start als je hond nog pup is.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2006, 12:11:49 door cockertje »

jsmn

• Actief lid
« Reactie #47 Gepost op: 17 november 2006, 12:15:19 »
Citaat
Dat is geen " must" om deze training te volgen , wel een sterke aanrader voor wie er aan denkt mee te doen aan schoonheidsshows en de ambitie koesterd zich niet tevreden te stellen met een " zeer goed".

je kunt zo niet stellen dat een hond geen hoge beoordeling kan halen als hij geen ringtraining heeft gehad. de hond zonder ringtraining waarover ik het had, kreeg 1 U CAC-CACIB, Best of Breed en werd beste van zijn rasgroep (waarin ook typische showhonden als rode ierse setters zitten). blijkbaar is ringtraining nou ook weer niet zo noodzakelijk of zijn er keurmeesters die naar meer dan alleen het kunstje kijken.

Citaat
Verder is de begeleider van even veel belang. Hoe ben je gekleed ? Bij een zwarte hond bv geen zwarte kleding.Liever lichte kleur.
Hoe loop je zelf ?Hoe gedraag jij je ?
Je bent in de ring één geheel  dat harmonisch moet samen bewegen .

en dit bedoel ik dus. waar gaat het over? over het keuren van het exterieur van de hond of om een opvoering?

Citaat
Ringtraining word nu door verschillende opvoeders aangeboden ..gaande van ong 15 lessen tot wel 45.

15 lessen om een rondje te leren lopen en om te leren om netjes te blijven staan. apart zeg.

ik vermoed zomaar dat showen niet mijn hobby gaat worden. ga toch maar verder met de jachttraining  ::)

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #48 Gepost op: 17 november 2006, 12:38:57 »
Ik zeg ook " sterk aangeraden " , niet dat het een noodzaak is.

Over het hoe en waarom , ga ik niet oordelen en hoef ik ook niet te verdedigen of af te keuren.
Ik probeer gewoon wat uitleg te geven hoe het er aan toe gaat.
Er is per hondenras één " Standaard".
Niet alle keurmeesters keuren op dezelfde manier .
Er is ook een groot part persoonlijke interpretatie mee gemoeid , anders ben je gauw uitgespeeld .
Eén keuring en je weet het .
Ikzelf heb  op sommige zaken mijn persoonlijke bedenkingen , maar , ik heb de reglementen en regels niet bepaald en ga die ook niet aanvechten of beoordelen.

Dat je liever jachttraining doet , is  je goed recht en als jachtliefhebber zou ik misschien ook zo reageren.
Maar ..niet alle honden zijn of hebben jachtinstinkt en daarom is er een waaier van mogelijke sporten en evenementen waar iedereen aan zijn trekken komt.
Ieder zijn meug .....:-)

« Laatst bewerkt op: 17 november 2006, 13:33:15 door cockertje »

Edeltje

• Moderator
  • Superbeest
« Reactie #49 Gepost op: 17 november 2006, 12:54:05 »
Cockertje, bedankt voor de uitleg :)
Ik zie al dat Edel geen goede showhond zou zijn  ;D
Moderator DierenNieuws Forum.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #50 Gepost op: 17 november 2006, 13:20:30 »
Citaat
Cockertje, bedankt voor de uitleg :)
Ik zie al dat Edel geen goede showhond zou zijn  ;D

Nou ,
Dat kan ik niet beoordelen...  :)
Wel is zeker dat je hond het zelf graag moet willen , anders gaat hij er enkel gestresseerd bijlopen .
Kan er zelfs gezondheidsproblemen mee krijgen , maar dat is een ander onderwerp..

jsmn,

Waarom geen topic over je bevindingen met jachttraining?
Ik ken daar enkel de jachtproeven voor spaniels van..( opjagen )
« Laatst bewerkt op: 17 november 2006, 13:28:41 door cockertje »

skater

• Superbeest
  • Ik leer iedere dag
« Reactie #51 Gepost op: 17 november 2006, 23:07:50 »
Sommige honden zijn van nature geweldige showers en vinden de aandacht alleen maar prachtig.

En qua kleding niet iedereen zal er bij nadenken dat wanneer je zwarte kleding draagt bij het voorbrengen van een zwarte hond,je het de keurmeester alleen maar lastiger maakt om jouw hond te beoordelen. En als exposant wil je de keurmeest niet irriteren en dat bij eventueel de keus tussen twee bijna gelijke honden jouw hond tweede wordt omdat de andere hond beter tot zijn/haar recht komt

De meeste honden hebben ringtraining snel door ,echter veel baasjes niet ;D
« Laatst bewerkt op: 17 november 2006, 23:08:19 door skater »
board moderator hondenverzorging

skater

• Superbeest
  • Ik leer iedere dag
« Reactie #52 Gepost op: 24 november 2006, 21:29:58 »
Helaas wegens privéomstandigheden kan ik niet naar de Winner :'( :-/ :)

Maar cockertje voor de mensen die wel gaan ,waar vind je dat ze op kunnen letten en later ons hun bevindingen laten horen. :)

Bijv. Wie voelt zich het meest thuis in de ring ,de hond of de baas.

En laten alle honden keurig hun gebit inspecteren.

??? ??? ;)
board moderator hondenverzorging

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #53 Gepost op: 24 november 2006, 21:39:17 »
Ik vind dat het harmonisch samenspel van hond en baas best kan bekeken worden..
Dat is uiteindelijk waar het om draait en voor de mensen die plannen hebben om te showen .....
ogen open , vragen stellen aan deelnemers , tevens unieke kans kennis te maken met top fokkers.

Ik ga proberen morgen wat verder te vertellen over de shows ...
« Laatst bewerkt op: 24 november 2006, 21:40:46 door cockertje »

MDO

• Senior lid
  • Golden Retrievers, it's a way of life!
« Reactie #54 Gepost op: 28 november 2006, 14:19:34 »
Wat betekenen dan de volgende afkortingen?

CAC/CACIB & BOB:  
JCAC RCAC:  
RCACIB:  
VCAC:  

Bedankt

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #55 Gepost op: 28 november 2006, 16:38:08 »
Citaat
Wat betekenen dan de volgende afkortingen?

CAC/CACIB & BOB:  
JCAC RCAC:  
RCACIB:  
VCAC:  

Bedankt

BIS: Best in Show, beste hond van de show

BOB: Best of Breed, beste hond van het ras

CAC: Certificat d'Aptitude au Championnat de Beauté; bekwaamheidscertificaat voor het schoonheidskampioenschap

RCAC: Réserve Certificat d'Aptitude au Championnat de Beauté; reservebekwaamheidscertificaat voor het  schoonheidskampioenschap

CACIB: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Beauté; bekwaamheidscertificaat voor het internationale schoonheidskampioenschap

CACT: Certificat d'Aptitude au Championnat de Travail; bekwaamheidscertificaat voor het internationale africhtingskampioenschap

CACIT: Certificat d'Aptitude au Championnat International de Travail; bekwaamheidscertificaat voor het internationale africhtingskampioenschap

VCAC : CAC voor veteranen

Confirmatie: Bevestiging dat de hond volledig voldoet aan de Standaard

Dan nog beoordeling :

Uitmuntend : beantwoord aan standaard

Zeer goed ; komt goed overeen met de standaard met net niet genoeg om uitmuntend te halen

Goed : komt wat overeen met de standaard

Matig : voldoet niet of amper
Belovend , Veelbelovend : puppyklasse of / babyklasse ( zoals ook genoemd )
« Laatst bewerkt op: 28 november 2006, 19:02:52 door cockertje »

MDO

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 28 november 2006, 16:44:00 »
Bedankt weer wat bijgeleerd!!!!

MDO

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 29 november 2006, 10:03:58 »
Voordat je mag gaan fokken is het zo geregeld dat je op shows tenminste 3 u's moet halen. Maar moet je voor elk nieuw jaar weer opnieuw beginnen of blijven deze staan.

Is dit per ras geregeld of is het per ras verschillend?

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #58 Gepost op: 29 november 2006, 15:06:40 »
Citaat
Voordat je mag gaan fokken is het zo geregeld dat je op shows tenminste 3 u's moet halen. Maar moet je voor elk nieuw jaar weer opnieuw beginnen of blijven deze staan.

Denk dat je verkeerd bent ingelicht daarover.
Als de " fokhonden " , teef en reu dus stamboomhonden zijn van zelfde ras  en in regel met de gezondsheidsvoorschriften , opgelegd door de Kynologische Raad en eventueel bijkomend door de Rasclub , kan je fokken , ongeacht je shows loopt of niet.
Je moet natuurlijk ook opletten bij sommige rassen waar verschillendse " kleuren " zijn erkend , bv:
Cockers

Golden ( rood )  ,  blauw ( zwart ) en bruin zijn unicolors en kan je normalerwijze kruisen , ze gaan pups geven : zwart of/en rood . of omgekeerd.
De meerkleuren , blauwschimmel , oranjeschimmel , tricolor , black and tand zijn al wat complexer qua kruising om geen miskleuren te krijgen , welke natuurlijk al uit de boot vallen op shows.
De studie over hoe het kleurenspel genetisch werkt is al zeer boeiend op zichzelf.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2007, 14:03:32 door klaver4dieren »

jsmn

• Actief lid
« Reactie #59 Gepost op: 29 november 2006, 17:44:33 »
Citaat

ze blijven staan.

Citaat

dat verschilt per ras. de raad van beheer heeft er niets over vastgelegd. rasverenigingen kunnen echter aanvullende eisen stellen, ook op het gebied van exterieur.