Auteur Topic: kitten ineens ziek en dag later dood...  (gelezen 4350 keer)

sk

• Gast
kitten ineens ziek en dag later dood...
« Gepost op: 7 september 2005, 19:12:04 »
een van mijn 2 kittens (3 weken oud, met melk aan het grootbrengen omdat de moeder ze samen met de rest ergens anders heen wilde brengen) werd zomaar ineens ziek.
2x diarree, overgeven. een beetje uitgedroogd, onderkoeld (35 graden), heel erg stilletjes (normaal gesproken actief).
de dierenarts gaf een soort zoutoplossing en als het niet beterde, moest hij antibiotica krijgen. gedaan, maar een paar uur later is hij vanzelf ingeslapen. de dierenarts wist niet wat het was, weet iemand wat dit het wel zou kunnen zijn?
de andere is in orde.

sk

• Gast
Re: kitten ineens ziek en dag later dood...
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2005, 21:11:09 »
van dat poeder dat je met water mengt, speciaal voor kittens/puppies. hebben het bij de dierenarts gehaald.

Kitty

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2005, 21:14:09 »
Kan veel zijn maar vergeet kattenziekte niet. Dat zou betekenen dat de rest ook ziek word.
Moederpoes brengt overigens altijd haar nest naar een andere plaats als de kittens een week of 3 oud zijn.
Hoe lang voer je ze nu met de fles?

sk

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2005, 21:26:45 »
ik voer ze sinds de 6e dag. moederpoes is van de buren, maar daar kreeg het hele stel geen rust omdat iedereen naar ze kwam kijken. waarschijnlijk daarom heeft ze ze naar buiten gebracht, en heb ik deze 2 overgenomen om ze zelf groot te brengen. wij wisten niet wat moederpoes ging doen, of ze ze wel ging verzorgen of niet.

maar bij kattenziekte is de diarree bloederig, en dat was het niet. koorts had hij ook niet, juist onderkoeld. alleen overgeven en uitdroging hoort dan weer wel bij de symptonen.

zou het kunnen dat moederpoes die ziekte bij zich droeg? die loopt altijd buiten maar is nergens voor ingeent. de andere kitten (en een oudere kat) zijn gewoon gezond. hoe groot is dan de kans dat die het ook krijgen?

sk

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2005, 21:50:29 »
ik lees overal dat het besmettelijk is (als het inderdaad kattenziekte is), maar hoe snel moeten die andere 2 dan ingeent of wat dan ook worden? die andere ging tegelijkertijd met de zieke kitten naar de dierenarts, en was volgens hun gezond.

Kitty

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2005, 21:51:16 »
Kattenziekte            

Het Feline panleukopenie virus is een parvovirus . Panleukopenie betekent: vermindering/vernietiging van alle witte bloedlichaampjes.
Naast de panleukopenie, nemen ook vaak andere virussen en bacteriën hun kans, zoals b.v niesziekte.
Het parvovirus is bijzonder besmettelijk en moeilijk uit te roeien. Het veroorzaakt zeer ernstige darminfecties, schakelt het immuunsysteem uit en kan het zenuwstelsel beschadigen. Voor kittens is deze ziekte voor zeker 90 % dodelijk wanneer niet op tijd ingegrepen wordt.
Alle katachtigen zijn bevattelijk voor dit virus, maar ook marterachtigen (fretten!!) en zelfs wasberen. Het parvovirus bij de hond verschilt iets van dat van de katten.
Alle geïnfecteerde dieren hebben te maken met het verminderen (verdwijnen soms) van de witte bloedlichaampjes. Dat is kenmerkend aan dit virus.

De eerste symptomen zijn gebrek aan eetlust, depressie en koorts. De tweede koortspiek volgt binnen 24 uur en naast (zware) depressie en niet eten, gaan de dieren braken. Eerst nog half verteerd eten, daarna wit schuim en later geel door de inmenging van gal. Mede door de hoge koorts en het braken, drogen de dieren extreem snel uit. Vaak worden deze symptomen aangezien voor vergiftiging doordat kattenziekte in Nederland sporadisch voorkomt en meestal bij een plaatselijke uitbraak blijft.
Opvallend tijdens de tweede koortspiek is, dat de dieren met hun buik plat op de vloer gaan liggen voor verkoeling en ontlasting van de ingewanden. Ze laten hierbij hun hoofdje tussen hun voorpootjes hangen. Ook word vaak gezien dat ze boven de waterbak hangen.  Ondanks de grote dorst drinken ze niet, waarschijnlijk door de buikpijn en misselijkheid. Beter is ook een infuus te laten geven door de dierenarts.  Diarree volgt, die soms zwart, groen, of zelfs rood is. Door de heftige infectie aan de darmwand, laat deze los. Hierdoor kan ook bloedarmoede worden veroorzaakt, wat voor kittens natuurlijk snel aan de orde en zeker dodelijk is.
Dit is het acute beeld van kattenziekte. De peracute versie verloopt veel sneller en kan de meeste symptomen overslaan, zelfs de koorts
Wanneer katten die zijn ingeënt aan een hoge infectiedruk worden blootgesteld, kunnen ze de subacute symptomen vertonen. Ze zijn wat sloom of apathisch en kunnen meerdere dagen diarree vertonen.
Chronische klachten als diarree, kunnen ook voorkomen door de beschadigingen aan het darmslijmvlies. De incubatietijd na contact met het virus, is 2-10 dagen.

Naast het klinische beeld van kattenziekte, zijn er ook verschillende testen om zeker te weten dat het gaat om kattenziekte. Zo kan de ontlasting worden onderzocht met een parvo-test of de witte bloedlichaampjes worden geteld in het bloed. Een bloedtransfusie zou zelfs nodig kunnen zijn.

Drachtige poezen kunnen natuurlijk ook geïnfecteerd raken. Meestal volgt  spontane abortus. In de tweede helft van de dracht kunnen de kittens overleven. Ze lijken dan normaal ter wereld te komen. Na 3 weken (wanneer ze beginnen lopen) zal duidelijk worden dat ze een waggelende gang hebben, minder evenwicht en vallen dus makkelijker om. Dit gaat niet meer over en wordt veroorzaakt door blijvende beschadigingen in de kleine hersenen. Het geeft geen gedragsveranderingen, de dieren zijn niet psychisch gestoord en kunnen prima huisdieren zijn (niet buiten!)

Kitty

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2005, 21:51:35 »
Hoe ernstig ziek het dier word, hangt af van veel factoren. De leeftijd, inenting of juist niet, de hoeveelheid virus waarmee het dier in aanraking is geweest en natuurlijk de behandeling.
Effectief zieke dieren moeten de klok rond verzorgd worden. Met als hoofdzaak; vocht! Daarnaast natuurlijk middelen om de koorts te remmen, een breedspectrum antibioticum en evt. vitamines of glucose. Koorts en braken kosten enorm veel energie en zorgen voor lichamelijke uitputting.
Niet ieder dier is natuurlijk hetzelfde en zal ook niet hetzelfde reageren op de ziekte. Het is  afhankelijk van de gezondheid van het dier en welke infecties of virussen nog meer de kop opsteken.

Zoals eerder genoemd is kattenziekte erg besmettelijk. Het virus is ook bijna niet dood te krijgen, ook niet met de meeste ontsmettingsmiddelen. Aangeraden wordt schoon te maken met Chloor (bleekwater uit de supermarkt) 1 deel bleek op 32 delen water. Dit zou het virus moeten doden. Ook Formaldehyde moet effectief zijn, alleen is dat een zeer gevaarlijk middel. Ook chloor is levensgevaarlijk voor katten, dus alles goed naspoelen.
Alles wat een besmette kat afscheidt, kan besmettelijk zijn voor gevoelige (niet geënte, jonge)  dieren. Dus niet alleen ontlasting, braaksel, spuug e.d., maar ook haren, haarzakjes, huidschilfers en zelfs vlooien die van een besmette kat hebben gedronken brengen het mee. Begrijpelijk dus dat het erg moeilijk is het onder controle te krijgen.
Ook voor katten die binnenshuis verblijven is  een enting van levensbelang gezien de eigenaar het mogelijk overal mee oppikt.

Dieren die de ziekte overleven, scheiden het virus extreem sterk uit gedurende 6 tot 8 weken na herstel. In mindere mate blijven zij tot zeker een half jaar besmettelijke stoffen uitstoten. (sommige zeggen zelfs een jaar) Ze zijn wel levenslang immuun voor kattenziekte, en zullen het dus naar verwachting nooit meer krijgen.
Zieke dieren moeten natuurlijk apart gezet worden van de gezonde. Zo blijft de infectiedruk het minst hoog. Hygiëne is van het grootste belang, net als desinfecteren.  Niet alleen de kattenbakken, maar ook de vloeren, muren, eet-en drinkbakjes enz. moeten grondig gereinigd worden.
Het is niet verstandig wanneer er kattenziekte heeft geheerst, voorlopig nieuwe  (ongeente of jonge) dieren aan te nemen.

Kitty

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2005, 21:54:41 »
Dat is kattenziekte. Bloederige diarree komt pas in een heel laat stadium als ze dat al halen. Ik moest het in 2 keer posten omdat het te lang was.

Moeder kan het hebben maar kan, zoals je in de tekst kunt zien, ook zo door je raam naar binnen waaien. Dat de rest nog niet zoiek oogt zegt niks. Ik beweer overigens niet dat het kattenziekte is maar je mag er ernstig rekening mee houden. Vraag een DA om een parvotest voor de anderen. Je eigen heeft dat denk ik niet anders ziou ie aan KZ hebben gedacht.
Inenten kun je nu beter laten. Daarmee spuit je immers de ziekte in. Is maar een beetje maar toch.
Waar woon je? Ik hoorde van zoetermeer dat er KZ heerst.

sk

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2005, 22:01:30 »
ik woon in rotterdam, in de buurt van zoetermeer dus! dus de ontlasting van de andere kitten en de oudere kat moeten door de dierenarts getest worden? maar als zij besmet blijken, wat dan? vooral voor de kitten ben ik bang, zij is 3 weken en heeft alleen de eerste week moedermelk (en daarin natuurlijk afweerstoffen) gekregen, dus dat kan heel slecht zijn dan natuurlijk?? trouwens, de 2 kittens waren nu sinds 4 dagen bij mijn moeder, die zou ze overnemen. heb er zelf thuis 5 rondlopen, en nou gaan die morgen sowieso naar de dierenarts voor algemene controle en meteen alle inentingen. die hadden ze voor het laatst 2 jaar terug gekregen, omdat ze niet buiten komen. maar dan zou je denken dat die het ook allemaal moeten hebben??

Kitty

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2005, 22:09:23 »
Een KZ enting is jaren geldig, zeker 2 jaar wel. Als je de tekst leest kun je zien dat ze er hoogstens een beetje ziek van worden.
Morgen eerst ontlasting van kitten controleren, dan pas enten als het negatief blijkt. Mocht ht positief zijn verhoog je zeg maar de "infectiedruk" (kweet even niet hoe ik anders moet uit leggen) en maak je ze juist ziek als je ze ent.
Mocht de test positief zijn is het enige wat je kunt doen virbagen omega geven. Dat is een interferon voor dieren, een virusremmer en weerstand verhoger. Nogmaals; lees de tekst die ik plakte, dan snap je waarom dat dan moet en waarschijnlijk zijn/haar enige hoop is.

sk

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2005, 22:20:07 »
ja ik lees het, bedankt voor alle tekst in elk geval. maar een kitten van 3 weken kan daar toch nog niet tegen ingeent worden? zo jong nog?

Kitty

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2005, 22:23:55 »
Nee en als het KZ is moet dat ook zeker nie gebeuren. Interferon kan wel.

sk

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2005, 22:50:12 »
maar hoe groot is hun overlevingskans, want in dit geval ben ik er best wel vroeg bij, mochten ze het hebben.

Kitty

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2005, 22:52:30 »
Dat stond in de tekst: 90% van de kittens (dus niet volwassen katten) sterft.
Is de test morgen positief? Onmiddelijk vragen om interferon (virbagen omega) behandeling meteen starten dan is de kans denk ik 50/50

francien krieg

• Gast
Re: kitten met open rondje aan navel
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2006, 23:50:28 »
Ik heb 3 kittens, waarvan er 1 bij de navel een open rondje heeft, het ziet er raar en verontrustend uit, het is nu zondag dus kan niet naar de dierenarts, weet iemand wat dit is?Ze ziet er wel wat verslapt uit maar drink wel goed.
HELP!!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2006, 08:28:26 door gustaaf »