Auteur Topic: Alleen thuis: knagen aan kozijnen...  (gelezen 3942 keer)

J.Bos

• Junior lid
  • **
  • Tonka
Alleen thuis: knagen aan kozijnen...
« Gepost op: 3 januari 2006, 00:16:52 »
Wij hebben thuis een Engelse Stafford van 9 mnd. Hij is af en toe alleen thuis. Dit is dan vaak niet langer dan drie a vier uur. Hij is dan in de gang, waar ook z'n bench staat. Hier kan ie eventueel in. Normaliter speelt ie wat met een balletje of iets dergelijks, maar tegenwoordig probeert ie ook de kozijnen en deurposten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen?!  :-[

marianne w.

• Superbeest
  • Caro
    • http://jasmienschrijft.come2me.nl/
Re: Alleen thuis: knagen aan kozijnen...
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2006, 12:04:30 »
Hallo,

Heeft hij wat botjes of dergelijke om op te kauwen? Lijkt me, dat hij dat lekkerder vindt dan kozijnen en deurposten.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2006, 12:04:49 door marianne_w. »
marianne

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2006, 16:00:07 »
En niet te vergeten de houtsplinters die erg gevaarlijk kunnen zijn ( perforatie ) .

Deze zijn ook moeilijk opspoorbaar eens ze in het lichaam zitten.

En , indien nodig , sluit hem in de bench als je even weg moet.
Verder , zoals Marianne zegt : voldoende speelgoed en kauwbeen.

Bindi

• Senior lid
  • Hondenliefhebster
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2006, 18:44:09 »
Ik zou hem in de bench houden.
Het heeft mij ook een traptrede gekost hoor, maar ze groeien eroverheen.En net wat Cockertje zegt die houtsplinters...je moet er toch niet aan denken :(
gr Bindi

Liesbeth

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2006, 20:17:44 »
Sambal oid op de plekken smeren zodat die niet meer aantrekkelijk zijn. Eventueel metaal over de posten schroeven.
Als een hond geen kans krijgt om te knagen, gaat de neiging om te knagen op den duur over.

Kauwdingen zou ik niet zonder toezicht geven, je hond zou niet de eerste zijn die in buffelhuid, een hoefje, varkensoor ofzo stikt.
(Stomme is dat ik minder moeite heb met hout van vurenhouten kozijnen dan met kauwdingen. Goed hardhouten kozijnen is andere koek.)
Beter is om een Kong van binnen in te smeren met rodiworst, smeerkaas of andere dingen die lekker zijn. Zo'n ding is daarnaast ook nog een leuk speeltje.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Kevin

marianne w.

• Superbeest
  • Caro
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2006, 21:06:03 »
Citaat

Kauwdingen zou ik niet zonder toezicht geven, je hond zou niet de eerste zijn die in buffelhuid, een hoefje, varkensoor ofzo stikt.

Hallo Liesbeth,

Waar heb je de informatie vandaan, dat honden kunnen stikken in kauwbenen?
marianne

Liesbeth

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2006, 21:39:17 »
Citaat

Hallo Liesbeth,

Waar heb je de informatie vandaan, dat honden kunnen stikken in kauwbenen?

Ik 'loop' al jaren rond op diverse hondenfora en lees zo het eea. Met wat ik daar las/lees weet ik wel dat ik mijn hond niet (meer) alleen laat met zaken waar grotere stukken vanaf te bijten zijn. Komt bij dat ik eerder ook eens een lap buffelhuid uit de keel van mijn hond heb moeten trekken  :-[.

Maar wat versta jij onder kauwbenen?

marianne w.

• Superbeest
  • Caro
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2006, 21:57:14 »
Buffelhuidbotjes, pensstaafjes, of ik gaf ook mergpijpjes. Maar vervelend, als je het uit zijn keel moest trekken.
Dan is de Kong dus een betere oplossing.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2006, 22:01:01 door marianne_w. »
marianne

Liesbeth

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2006, 00:18:41 »
Citaat
Buffelhuidbotjes, pensstaafjes, of ik gaf ook mergpijpjes. Maar vervelend, als je het uit zijn keel moest trekken.
Dan is de Kong dus een betere oplossing.

Dat zijn idd de dingen die ik niet meer zonder toezicht geef. Zoals ik al zei, ik heb ooit een stuk van een buffelhuid uit de keel moeten halen  :o.

Mergpijpjes kan je beter niet geven. Het merg is heel gezond ;D, maar het bot zelf is nogal hard. Maakt niet veel uit of je dat wel of niet gekookt geeft. Gekookt (of anderzins verhit) is echt veel te hard, maar ook rauw is dit minder geschikt.
De rauwe botten die Kevin krijgt zijn meestal van niet dragende delen. Ribben, schouderbladen, vleugels ofzo van liefst jonge dieren.
Soms krijgt hij een bot waar lekker veel merg in en waar nogal wat vlees en kraakbeen aan zit, maar zo gauw hij aan het bot zelf begint haal ik het weg en schraap het restant merg eruit.
Zelfs pensstaafjes (en die krijgt hij al meerdere jaren dagelijks) geef ik niet als er niemand bij is, terwijl dit (bij ons) nog nooit problemen heeft gegeven.

Mijn ervaring is dat pens-, peesstaafjes en kleine buffelhuidstaafjes niet of nauwelijks problemen geven. De stukken die ze daar vanaf bijten zijn relatief klein.

Grotere buffelhuid dingen als knopen en zo, maar ook hoeven, oren, schoentjes en "leuke" andere dingen zal ik mijn hond niet meer geven, zelfs niet onder toezicht.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2006, 00:21:20 door Liesbeth »

Bindi

• Senior lid
  • Hondenliefhebster
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2006, 18:35:09 »
Kauwdingen daar kunnen honden idd in stikken, heb zelf de hond van mijn zus met de heimlich greep moeten redden. Sinds die tijd krijgen al onze honden geen kauwdingen meer zonder toezicht.
In de dierenwinkel kun je een spray voor je meubelen kopen om deze te beschermen tegen het kauwen van je hond.
succes Bindi

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2006, 18:42:18 »
Citaat
Kauwdingen daar kunnen honden idd in stikken, heb zelf de hond van mijn zus met de heimlich greep moeten redden. Sinds die tijd krijgen al onze honden geen kauwdingen meer zonder toezicht.
succes Bindi

Bindi ,
Is misschien wel handig voor de lezers als je eens uitlegt hoe je de Heimlich greep toepast ,,,,, ??? :D

Want normaal gezien , als je probeert de brok uit de keel te halen met de vingers , duw je deze enkel maar dieper.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2006, 19:21:09 door cockertje »

jan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2006, 14:43:50 »
Werken met Bench en kauwbotten. Ter beveiliging kun je een aftreksel van Bitter apple op de kozijnen spuiten.

Groet en poot,

J.

Bindi

• Senior lid
  • Hondenliefhebster
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2006, 18:49:13 »
Hoi Cockertje,
Ik reageer natuurlijk weer laat op dit onderwerp...maar de heimlich greep pas je net zo toe als bij mensen.
Handen in elkaar onder de ribbenkast leggen.
In een keer een ruk, zodat lucht en het onding eruit vliegen.
gr Bindi

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2006, 19:00:19 »
Ikzelf ken hem wel hoor ! Ben Eerste hulp bij Ongevallen  :D
Maar is altijd handig als de mensen dat ook uitgelegd zien.
Is ook gemakkelijker met een mens uit te voeren , met een hond ietwat moeilijker qua houding.En, je moet ook je kracht gebruiken zoals bij een kind.

Edeltje

• Moderator
  • Superbeest
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2006, 20:25:29 »
cursus dieren-EHBO is een echte aanrader voor baasjes en bazinnetjes  ;D
Moderator DierenNieuws Forum.