Auteur Topic: Hoe verzorg ik de wonden van mijn hond?  (gelezen 4337 keer)

Annemarie

• Gast
Hoe verzorg ik de wonden van mijn hond?
« Gepost op: 20 december 2004, 17:36:10 »
Hoe verzorg ik de wonden van mijn hond?

Ik woon in Griekenland en verzorg sinds 10 dagen een aangereden zwerfhondje van ca. 9 maanden. Ze heeft gezoogd, de puppies zijn weg/dood. Wel vonden haar in de berm en na veel telefoontjes heeft een (dieren)arts beide achterpoten onder narcose gehecht op straat, met veel jodium en met oplosbare hechtingen.

Een achterpoot heeft ca. 10 hechtingen aan de voorkant in de knik tegenover de hak. De
andere achterpoot was ontveld van voet tot hak met veel sneden, daarin zitten 10-tallen hechtingen. Op die poot kan ze nog niet staan. De poot is dik, maar ik zie geen pus meer.

Wel korsten van bloed/pus/betadinezalf. De temperatuur van de hond is goed (tussen 38 en 39 graden). Ze eet en drinkt weer goed. Ze draagt een kraag en kan niet aan de wonden likken. Voor zover de Griekse arts het kon zien op straat, is er niets gebroken (?). Rontgenfoto's maken kan hier niet.  

Vraag: de Griekse arts zei dat we regelmatig (?)
betadinezalf op de wonden moeten smeren. Dat doe ik al 10 dagen, 3 x per dag. Ik vraag me af of dat wel goed is (zalf over zalf) van de Grieken wordt ik niets wijzer.
In de knikken van de poot (bij de tenen en tegenover de hak) hoopt het zich op in korsten.

1. Kan/mag ik die verwijderen?
2. Hoe?
 3. Hoelang blijven die oplosbare hechtingen zitten?
4. Hoe kan ik de hond helpen de poot weer te gebruiken?

Annemarie
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 15:39:36 door klaver4dieren »

jeroen

• Dieren Nieuw
  • *
  • I love YaBB!
Re: Verzorgen wond hond
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2005, 11:23:56 »
geld dit ook voor wonden (snee) in de kussentjes van de poot? aangezien ze daar op moet lopen en dus de kans op infecties groter is, hoe voorkom ik die infecties effectief?

klaver4dieren

• DIERENARTS EXOTEN, WILDLIFE EN HOBBYVARKENS
  • Forum Administrator
  • Superbeest
  • Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
    • D'arts hond, kat, exoten, wildlife en hobbyvarkens, s
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2005, 20:47:19 »
Citaat
geld dit ook voor wonden (snee) in de kussentjes van de poot? aangezien ze daar op moet lopen en dus de kans op infecties groter is, hoe voorkom ik die infecties effectief?

Wat bedoel je met : "Geldt dit ook voor wonden (snee) in de kussentjes van de poot?"

Graag iets concreter zijn,

Peter Klaver, dierenarts
www.dierennieuws.nl
www.klaver4dieren.nl

========================================

Wilt u een vraag stellen aan de dierenarts van Dierennieuws, ga naar:

Een team van dierenartsen (deskundig op het gebied exoten- fretten - kleine knagers dierenarts S. Peters, Helmond en Peter Klaver, dierenarts Doornenburg) beantwoorden uw vragen over de ziekten en gezondheid van uw dier als regel binnen in 1-3 werkdagen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2010, 14:15:37 door klaver4dieren »
Dierenartsen PETER KLAVER en ATJO WESTERHUIS zijn verbonden aan http://www.kliniek-klaver4dieren.nl
in DODEWAARD
Behandeling van HONDEN, KATTEN, inclusief HOMEOPATHIE EN ACUPUNCTUUR,
HOBBYVARKENS, REPTIELEN, VOGELS.
TEL 0488-410041
WIN VOOR MAAND 4Cyte:
www.facebook.com/4cytenetherlands

klaver4dieren

• DIERENARTS EXOTEN, WILDLIFE EN HOBBYVARKENS
  • Forum Administrator
  • Superbeest
  • Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
    • D'arts hond, kat, exoten, wildlife en hobbyvarkens, s
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2005, 14:42:18 »
Citaat

Als de wonde erg diep is kan uitbuisen met waterstof peroxide heel goed helpen, groot nadeel is dat het erg brand en dus pijnlijk is, voordeel is dat alle dode en aangetaste weefsel uitgebruist wordt.

Succes,
Nanna

Beste Nanne, bedankt voor je uitleg!

Waterstof peroxide moet wel met beleid worden gebruikt. Met name bij ETTERENDE EN VIEZE WONDEN gebruiken in een verdunning van 1-1.5 %.

Liever wat verder verdunnen als je als eigenaar er geen ervaring mee hebt in wat handwarm-koud water. (Of een keer goed kijken bij de dierenarts en uitleg vragen).
Het brengt zuurstof in de wond (gaat bruizen) en gaat zo bepaalde bacterien tegen, die alleen leven in zuurstofarm = rottend milieu zoals diepe, etterende wonden.

Niet gebruiken bij GENEZENDE wonden, want het beschadigt ook net gevormd (granulatie)weefsel.

Peter Klaver, dierenarts
www.klaver4dieren.nl

========================================

Wilt u een vraag stellen aan de dierenarts van Dierennieuws, ga naar:

Een team van dierenartsen (deskundig op het gebied exoten- fretten - kleine knagers dierenarts S. Peters, Helmond en Peter Klaver, dierenarts Doornenburg) beantwoorden uw vragen over de ziekten en gezondheid van uw dier als regel binnen in 1-3 werkdagen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2010, 14:15:00 door klaver4dieren »
Dierenartsen PETER KLAVER en ATJO WESTERHUIS zijn verbonden aan http://www.kliniek-klaver4dieren.nl
in DODEWAARD
Behandeling van HONDEN, KATTEN, inclusief HOMEOPATHIE EN ACUPUNCTUUR,
HOBBYVARKENS, REPTIELEN, VOGELS.
TEL 0488-410041
WIN VOOR MAAND 4Cyte:
www.facebook.com/4cytenetherlands