Auteur Topic: open wond in het oog van goudvis  (gelezen 3661 keer)

Kasumi

• Dieren Nieuw
  • *
open wond in het oog van goudvis
« Gepost op: 13 juni 2011, 21:43:04 »
Mijn goudvis van 8 jaar oud heeft zo'n beetje alle kwalen al gehad.
Sinds een jaar heeft hij bulten gekregen, op zijn lijfje een paar kleintjes en op zijn ogen inmiddels hele grote.
Ik heb foto's laten zien bij de dieren winkel en bij een online vissendokter en ik hoor verschillende geluiden.
De 1 zegt dat het cysten zijn en de ander zegt dat het vergroeiingen zijn.
Ik heb het water laten testen en dat was in orde.
De bulten op zijn oog zijn echt heel groot, zeker het dubbele van zijn originele oog, het kan dan ook niet anders dan dat ie blind is.
Vandaag hoorde ik een pofgeluid van het auqarium, denk dat ie een sprongetje maakte ofzo,
en toen ik daarnee keek had hij de bult op zijn oog gesneden, het bloed stroomde eruit.
Even leek hij van slag en daarna deed hij weer gewoon.
Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de vis geen pijn heeft of dat zijn wonden snel helen?
Hoor het graag. Alvast bedankt.

cockertje

• Superbeest
  • moderator
Re: open wond in het oog van goudvis
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2011, 22:41:38 »
Heb je er foto's van?
Stuur ze naar  forum@dierennieuws.nl

Het water is getest op wat?

Zit hij alleen of met meerdere vissen samen??

klaver4dieren

• DIERENARTS EXOTEN, WILDLIFE EN HOBBYVARKENS
  • Forum Administrator
  • Superbeest
  • Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
    • D'arts hond, kat, exoten, wildlife en hobbyvarkens, s
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2011, 09:22:47 »
Ik weet niet hoe erg het is op dit moment? Maar je kan antibiotica in het water overwegen (via de dierenarts) of  Esha 2000 (bij de dierenspeciaalzaak) of een vergelijkbaar product, dat ontsmettend, desinfecterend en tegen schimmel werkt!

Vragen aan VISSENdokter
Peter Klaver, dierenarts ook voor vissen
www.klaver4dieren.nl
Dierenkliniek Klaver4dieren - Westerhuis 
Dalwagen 29c
6669 CA Dodewaard (Gld)
tussen 8.00 en 17.00 uur 0488 – 41 00 40.
www.westerhuiskliniek.nl

Ook bezoek aan huis in overleg langs de A15,
Dodewaard, Opheusden, Lent, Andelst, Kesteren, Rhenen, Lienden, Tiel, Maurik, Maar ook Arnhem, Nijmegen, Huissen, Gent, Angeren en Westervoort /Duiven (Bezoek aan huis liefst rond 18.00 uur)

« Laatst bewerkt op: 17 november 2013, 12:55:34 door klaver4dieren »
Dierenartsen PETER KLAVER, ATJO WESTERHUIS EN SANNE MELIEF http://www.kliniek-klaver4dieren.nl
DIERENKLINIEK DODEWAARD
HONDEN, KATTEN, inclusief HOMEOPATHIE EN ACUPUNCTUUR,
HOBBYVARKENS, REPTIELEN, VOGELS, PAPAGAAIEN EN WILDLIFE
TEL 0488-410041
WEBSHOP: http://www.klaverenwesterhuis.vetpet-shop.eu

Kasumi

• Dieren Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2011, 11:06:53 »
De vis zit alleen in een bak.
Eerlijk gezegd weet ik niet waar hij het water precies op heeft getest.
Maar hij zei dat het er prima uit zag.
Ik heb Esha 2000, dus dat kan ik wel proberen.
Ik zal de foto's zometeen versturen, bedankt

« Laatst bewerkt op: 15 juni 2011, 14:45:13 door Moderator DierenNieuws »

Zazou

• Moderator Vissen , vogels en knaagdieren.
  • Boardmoderator
  • Superbeest
  • Leven en laten leven...
    • Dierenarts Vermorgen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2011, 12:34:42 »
Hoe lang heeft u de vis al?

Wanneer heeft u voor het laatst de filter uitgekuisd/water ververst?

Heeft de vis ook wondes of zijn het enkel de gezwellen?

Sinds wanneer merkt u dat hij die gezwellen kreeg?
Dierenarts An Vermorgen
www.dierenartsvermorgen.be

Moderator Vissen

Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niets weet.

Kasumi

• Dieren Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2011, 14:31:48 »
Ik heb de vis nu ongeveer 8 jaar.
De filter en het water verschoon ik ongeveer 2x per maand.
Tussendoor vervang ik vaak 2 emmertjes water voor schoon en stofzuig ik de vloer.
De vis heeft ook op de bovenkant een wondje zoals je op de foto kan zien.
Het lijkt haast een schimmel, maar het is een zwarte vlek geworden.
De gezwellen blijven groeien en af en toe heeft hij in die gezwellen sneetjes, ik denk gewoon doordat hij zich eraan stoot.
Het begon heel klein iets meer dan een jaar geleden, het leek even stil te staan, maar nu begint het weer meer te groeien en er ontstaan nieuwe bultjes hier en daar.
Ben vandaag met de kuur van Esha 2000 begonnen.
Heeft iemand ook enig idee wat dit vis precies mankeerd?

Alvast bedankt.

Zazou

• Boardmoderator
  • Superbeest
    • Dierenarts Vermorgen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2011, 16:39:57 »
Het kunnen een soort wratten zijn. Dan gaat de EsHa weinig verschil maken. Aangezien dat door een virus wordt veroorzaakt kan je er eigenlijk niets aan doen. De wondes kan je best ontsmetten met gewone iso-betadine. Die druppel je recht op de wonde nadat je met je nagel (of bv. de botte kant van een mes) de schimmel eraf gewreven hebt. Om te vermijden dat er opnieuw schimmel opkomt kan je 2 à 3 gram zout per liter water in je aquarium doen.
Dierenarts An Vermorgen

Moderator Vissen

Kasumi

• Dieren Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2011, 19:11:08 »
het is een 60 liter bak, dus dat zou betekenen 120 - 180 gram zout.
Voeg ik dat in 1x toe of elke dag een bepaalde hoeveelheid?
Hoe vaak mag/moet ik na het toevoegen vh zout het aquarium verschonen?

Zazou

• Boardmoderator
  • Superbeest
    • Dierenarts Vermorgen
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2011, 21:52:49 »
Het best is om bv. 10 liter water uit je aquarium te halen en in een emmer te doen, daar een derde van het zout al in oplossen (kan een paar uur duren voor het echt is opgelost) en dan terug in je aquarium doen. Een dag of 2 later kan je dat dan herhalen met nog een derde en tenslotte een dag of 2 daarna nogmaals. Zo ga je geleidelijk van 1 naar 3g zout /liter.

Als het zout erin zit, en je vult water bij (omdat er een deel verdampt is) moet je zuiver water toevoegen. Zout verdampt immers niet dus hoef je dat niet aan te vullen.

Als je een deel van het water wil verversen, mag dat, maar dan zet je best op voorhand water met zout erin klaar. Zo kan dat al op temperatuur komen en kan het zout goed in oplossing komen.

Zodra de wonde mooi roze ziet (dus met een dun velletje bedekt is), kan je terug gewoon water gebruiken als je een deel ververst, zodat de zoutconcentratie geleidelijk zakt.

Hou wel best je ammoniakconcentratie in de gaten zolang er zout in je aquarium zit, want het zout gaat je filterbacteriën een beetje remmen. Dat kan je normaal gratis laten meten in de meeste vijverspeciaalzaken. Denk er wel aan dat je dan een goed waterstaal neemt: niet aan het oppervlak, maar in de diepte, de pot onder water sluiten zodat er geen lucht bij zit en dan zo snel mogelijk laten testen.
Dierenarts An Vermorgen

Moderator Vissen

Anoukkie121

• Dieren Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2012, 20:06:00 »
Hoi allemaal,  ik heb 3 sluierstaartjes en 1 daarvan heeft een wond (ik weet niet hoe dit gekomen is, mijn neef denkt (hij heeft er een beetje verstand van) dat de vis tegen het tunneltje gezwommen is, en zo de wond is opgelopen, zonder dat wij het zagen, toen wij eergisteren het aquarium gingen verschonen, zagen wij het opeens,  -het is een tunneltje van donker bruin hout, het kan tegen water). De wond is eigenlijk links naast zijn kieuw, het is open, en een beetje dik en het is een beetje wit, de volgende dag, toen ik bij mijn sluierstaartjes ging kijken, was de wond wel iets minder dik geworden, maar er was een bloedvlek te zien. En de andere 2 sluierstaarten zaten de vis met de wond allemaal achterna, mijn vader zei: 'Dat is de natuur, die andere 2 vissen voelen zich bedreigt dat hun ook een wond krijgen, de 2 vissen maken die ene vis gewoon af, dat is de natuur'. En mijn vader heeft er wel verstand van, hij heeft zelf ook een vijver met heel veel goudvissen erin. Ik wou niet dat de vis met de wond dood zou gaan, dus heb ik hem maar zolang in een ander bakje gedaan, hij zit nu al iets van 2, morgen 3 dagen in dat andere bakje, hij zwemt gewoon lekker rond en hij is ook gewoon nog actief. En de wond is nu bijna over, je ziet geen wit meer, je ziet alleen die bloedvlek nog maar dat is ook het enige. Nu is mijn vraag: Kan de vis over een paar dagen (als de wond helemaal weg is) weer gewoon terug in het aquarium bij de andere 2 vissen, of moet hij heel zijn leven lang in dat aparte bakje blijven?? Ik hoop dat jullie hier antwoord op weten, alvast bedankt..   Groetjes Anoukkie121

Ps: Sorry dat ik hier ineens iets plaats, maar ik ben hier nog maar nieuw en weet (nog) niet hoe je een nieuw onderwerp begint... Dus mijn exuses..
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 20:18:36 door Anoukkie121 »