Auteur Topic: Oude hond inslapen?  (gelezen 9929 keer)

ScoobyDoo

• Senior lid
  • Mojo&Nanda...My SweetHearts
Oude hond inslapen?
« Gepost op: 29 november 2008, 22:18:40 »
Hallo,ik ben lange tijd niet meer op dit forum geweest.
Mijn oude hond Mojo,ze is afgelopen juli 15 geworden,maar nu is het
einde in zicht.Ze heeft arthrose in het achterlichaam,is incontinent,heeft geen kracht
meer in haar onderlichaam,waardoor ze ook geen controle meer over haar ontlasting heeft.
Tijdens het laatste dierenartsbezoek heeft hij haar nog een annabolen injectie gegeven,toen ging het even
beter.Ze slikt verder als lange tijd Benakor voor haar hart,en nu ook pijnstillers voor de artrhose"Carporal 50 mg".
Mojo kan als ze lang heeft gelegen niet meer zelf opstaan,ze gaat allang niet meer wandelen,alleen even de tuin in,
en de laatste nachten moet ik opstaan omdat ze ligt te piepen,moet plassen etc.
Het enige dat ze wel nog goed doet is eten :-[,en daardoor heb ik nog lang getwijfeld....
Want normaal als een hond zijn/haar eetlust verliesd is het echt afgelopen.
Graag zou ik reacties krijgen over mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of nu meemaken.Als goed eten nog
het enige is dat zo'n beetje goed is....laat ik haar dan toch beter inslapen? De pijnstillers lijken ook niet echt meer
te helpen want ze piept vaak veel en lang achter mekaar.En we zijn al overgestapt van andere pijnstillers naar deze.
Van de vorige pijnstillers had ze heel veel last van bijwerkingen en werdt ze nog ellendiger.
Mojo is een gote hond,kruising Alaskan Malamute/Duitse Herder,en dan vindt ik dik 15 jaar als een hele leeftijd.
Ze is mijn allereerste hond,ik heb haar van pup af,dus 15 jaar is een lange tijd,ik wil haar absoluut niet laten lijden,mijn vriend wil na
dit weekend de knoop doorhakken.En hoewel ik het al een keer heb meegemaakt,blijft die beslissing toch altijd moeilijk...

cockertje

• Superbeest
  • moderator
Re: Oude hond inslapen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2008, 23:08:10 »
Het is inderdaad een mooie leeftijd maar hoe ouder , ( beter : hoe langer ze bij jou zijn ) hoe moeilijker de beslissing ..

Wij hebben Wendy ook afgegeven in februari , bijna 15 en het is enorm zwaar..

ScoobyDoo , het is moeilijk aan iemand te zeggen : " het is genoeg geweest". Dat is iets waar jullie beiden klaar moeten voor zijn ..
Ik heb wel het gevoel dat je beseft dat het niet verder kan maar nog even niet kan loslaten...

Het is de laatste en meest moeilijke blijk van liefde en gehechtheid aan je hond ..of beter "kind" en beste vriend en zou jullie willen wensen dat je deze stap niet hoeft te zetten , echter , als het leven lijden is zonder uitzicht moeten jullie even je hart uitschakelen voor hem !

Wens jullie veel sterkte en wijshed om de juiste beslissing te nemen ...

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2008, 17:31:40 »
ScoobyDoo

Hoe gaat het ??

ScoobyDoo

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2008, 22:27:55 »
Hey,

Vandaag overdag ging het vrij goed,maar de avond gaat slecht :-[
Ze ligt nu na anderhalve pijnstiller,heel erg te piepen,is onrustig...
Het is echt moeilijk te voorspellen...ik weet het echt even niet ???
De nacht maar weer afwachten,en kijken hoe het morgen gaat.
Ze piept met echte uithalen soms....bijna kermen vind ik het,en dat vind ik echt een slecht teken.
Ze krijgt geen rust,loopt maar heen en weer,en gaat niet slapen.
Op dit moment zou ik echt vrede hebben met haar laten inslapen eerlijk gezegd...
maar ja,dat doe je ook niet over een nacht ijs,dus. :'(

Aurora

• Praathuis, Lief en Leed
  • Boardmoderator
  • Superbeest
  • heb eerbied voor al wat leeft....
    • Omegapraktijk Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2008, 01:18:58 »
Scoobydoo, wens je heel veel sterkte met de beslissing. Wij moesten Meta in september laten gaan, 13 jaar oud, dus ook wij weten waar je nu voor staat.

Achteraf zul je pas zien dat je de juiste beslissing nam.....tevoren is het zo ontzettend moeilijk....je wilt je hondenkind gewoon niet missen...

Nogmaals, heel veel sterkte. Dit is de zwaarste beslissing, maar ook de beslissing die je alleen maar kunt nemen omdat je zoveel van hem houdt.....

Auteur, trainer, coach
Info: www.omegapraktijk.com

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2008, 09:07:22 »
Ik geloof dat er wat meer aan de hand is dan alleen pijn.

Bespreek het  , samen met jullie DA ...
Vraag is :
Is er nog beterschap mogelijk?

Indien niet ..is het aanmodderen ( wat we uiteindelijk allemaal doen omdat afscheid nemen nou zo moeilijk is )

ScoobyDoo

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2008, 10:24:51 »
Cockertje,er is zeker meer aan de hand dan alleen pijn.Ze is vijftien jaar,dus dementie speelt hier ook
mee.Dat hebben we allang met onze d.a. besproken.En nee,er is geen hoop op beterschap.
De dierenarts heeft haar een dikke maand geleden nog een anabolen injectie gegeven,om (tijdelijk)
verlichting te geven in haar zwakke achterlijf.Dat hielp....voor even.Een paar dagen kon ze vanzelf opstaan en leek
haar spierkracht toe te nemen,helaas voor korte duur.
Nu heeft de D.A. ons pijnstillers gegeven en er bij gezegd dat dit het laatste is wat hij nog voor haar
kan doen.En de D.A. die wij hebben staat bekend(en weet ik uit eigen ervaring) dat hij nooit een hond
"te snel" zal laten inslapen.
Tuurlijk kunnen we haar nog een keer zo'n spuit laten zetten,haar volstoppen met pijnstillers waarvan ze alleen
maar suf en gedesorrienteerd raakt.Maar ik vind het belangrijker me af te vragen:"Heeft mijn hond zo nog lol in haar
leven?".

Mijn vriend en ik krijgen steeds meer het gevoel dat dat niet zo is.
Ze begint vanaf de vroege ochtend al te piepen en te kermen,en als uiteindelijk de pijnstiller begint te
werken slaapt ze heel diep.Dat zijn bijna nog de enige momenten dat ik vrede met haar situatie hebt,en
dat moet toch niet de bedoeling zijn?
Bovendien zei een vriend van ons laatst dat je ook niet kunt weten hoe ze er vanbinnen aan toe is.
Waarschijnlijk zijn er organen aangetast door de medicatie,waar ze ook nog eens last van heeft,werken haar nieren niet
meer goed.
Op mijn werk zei de boekhoudster dat een zuster van haar in dezelfde situatie had gezeten"Hond was oud,ziekelijk,maar het enige
dat ie nog goed deed,net als onze Mojo,was goed eten.Maar daar had je het bij gehad.
Die zus van haar heeft toen een foto laten maken,de D.A. liet zien hoe het met de hond "van binnen" gesteld was, en
dat bleek zo slecht,dat de keuze voor die vrouw niet meer zo moeilijk was. :(

Mojo heeft altijd een goed leven gehad,heeft tijdens haar lange leven amper ziekte gekent,
pas toen ze echt oud was hebben we twee keer een tumor laten verwijderen,maar verder was ze nooit ziek.
Ze was altijd een sterke hond,die van urenlange wandelingen hield.Nu is ze constant onrustig,kan niet meer uit zichzelf opstaan,
kan haar plas niet meer ophouden,kan bijna niet meer poepen(Lees:Niet drukken,want geen kracht),alleen soms als ze slaapt en dus helemaal
ontspannen poept ze binnen.
Ze piept en haar lichaam trekt samen,wat mij toch een teken van pijn lijkt ???.Ze valt steeds vaker tijdens het lopen,dan krijgen haar
poten het niet meer gehouden...en het enige dat ze loopt is van binnen naar de tuin buiten,het tuinpad op en neer.
Hoewel de laatste tijd als we haar naar buiten laten ze vaak op een plek blijft staan en de ruimte instaart...
Nogmaals,je beslist dit niet in een dag,maar de dag komt wel steeds dichterbij...

Groetjes

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2008, 10:31:33 »
Ik weet dat deze beslissing juist zal zijn ..
Wou dat ik meer kon zeggen , helpen,  maar de realiteit is er.

Zoals je zelf aangeeft:
"Ze heeft een prachtig leven gehad "..hou die gedachte vast..

En ..nee , ik zou ook zeker niet gaan om terug een oppepper te geven..dat is zelfbedrog...

Sterke ...voor jullie allen ...

Puma

• Actief lid
« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2008, 11:58:22 »
Veel sterkte ..... een waardig einde is volgens mij een teken van liefde voor je viervoeter.....maar ik weet dat zo een beslissing heel zwaar kan zijn .......

ScoobyDoo

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2008, 00:09:37 »
Wij hebben onze lieve Mojo gister,5 december iets na half elf s'ochtends, laten inslapen.
Ik mag zeggen dat het zeer vredig en rustig is gegaan...
Mojo was vrij snel na de eerste injectie(narcose) al weg....
De dierenarts zei dat je daaraan wel kon zien hoe "op" ze was.
Mijn vriend en ik zijn er tot het laatste moment bijgebleven.
We mochten met haar alleen in de wachtkamer blijven,de deuren gingen dicht,
zodat we met haar alleen konden zijn...,en de d.a. gaf haar daar de eerste injectie.

Ik had haar matrasje en deken meegenomen,en we zijn heel dicht bij
haar gaan zitten,hebben haar vacht gestreeld,haar nog geknuffeld...

En nu is het voorbij....
maar het rouwproces begint pas...
Het grote gemis....

We zijn thuis samen met onze hond Nanda op de grote bank gaan zitten,
hebben veel gehuild,maar ook over Mojo gepraat,en over onze gevoelens,
ons verdriet.

langzaam snij ik
                                     de touwen los
                                     beetje bij beetje laat
                                     ik je gaan
                                     ik denk aan de tijd
                                     die we samen hadden
                                     tijd die te snel voorbij
                                     is gegaan

tijd wil ik vangen
                                    voor jou...voor mij
                                    maar tijd laat zich
                                    niet vangen
                                    dus ik laat je
                                    vrij

M.Hakker
                                                                          "voor Mojo,die altijd in ons hart zal bliijven"

« Laatst bewerkt op: 6 december 2008, 00:11:58 door ScoobyDoo »

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2008, 09:10:21 »
ScoobyDoo ,

Het was onvermijdelijk , alleen het grote moment moest nog komen...jullie moesten er klaar voor zijn.

Wens jullie veel sterkte bij het heengaan van Mojo..

Ze heeft een mooi leven gehad vol vriendschap en zorg , en een afscheid een vriend waardig !

En , net als mensen ..zo lang je aan haar denkt..zo lang blijft ze ook bij jullie !!

Aurora

• Praathuis, Lief en Leed
  • Boardmoderator
  • Superbeest
  • heb eerbied voor al wat leeft....
    • Omegapraktijk Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2008, 23:22:10 »
lieve ScoobyDoo, ook van mij heel veel sterkte gewenst om dit verlies een plaatsje te geven.

Weet dat ze altijd in jullie hart zal zijn.

Mojo, veel geluk aan de andere kant van de regenboogbrug!

liefs
Marianne
Auteur, trainer, coach
Info: www.omegapraktijk.com

Puma

• Actief lid
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2008, 07:39:44 »
Heel veel sterkte met het heengaan van Mojo.
Moja slaap zacht !

ScoobyDoo

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 8 december 2008, 12:41:43 »
 :'( Heel erg bedankt voor de lieve reacties en het medeleven...
Het is een groot gemis...

cockertje

• Superbeest
  • moderator
« Reactie #14 Gepost op: 8 december 2008, 12:53:25 »
Dat zal altijd zo blijven...
Alleen zullen de scherpe kantjes verdriet er stilaan afgaan...

Denk veel aan de mooie momenten samen !! Dat helpt !